Social recruitment gaat om het totaalplaatje

Social recruitment gaat om het totaalplaatje

27 november 2017

Een van de sprekers tijdens onze ontbijtsessie van 1 december is Marijn van Puijenbroek van Apostle. Samen met zijn collega Guus van de Mond praat hij ons bij over de kracht van social recruitment. In dit blog legt hij vast uit waarom dat veel méér is dan wat advertenties plaatsen op Facebook.

Als we onze klanten vragen naar hun grootste operationele uitdaging van het moment, krijgen we steevast hetzelfde antwoord: het vinden van flexkrachten. Het probleem is niet alleen dat het lastig is om hen te bereiken, maar ook om hen te overtuigen.


Als werkgever ben je namelijk niet meer 100% in control. Het zijn de kandidaten die de touwtjes in handen hebben: zij bepalen waar ze willen werken.


Totaalplaatje

Bij Flexspecialisten zetten we sterk in op social recruitment. Dat doen we wel vanuit een duidelijke overtuiging: dat het gaat om het totaalplaatje. Je kunt immers wel investeren in social advertising, maar dat heeft weinig zin als je bijvoorbeeld slechte arbeidsvoorwaarden hebt, weinig zekerheden biedt of met een slechte reputatie kampt.


Ook Marijn is daar heel duidelijk over: het gaat om bereik én overtuiging. “Oftewel: om bewust inzetten op employer branding én waarmaken wat je belooft. Want vooral jonge kandidaten hebben het zó door als dat totaalplaatje niet klopt.”


Voorkeursplek

Het basisprincipe van social recruitment is volgens Marijn eigenlijk heel eenvoudig: “Je moet zijn waar je kandidaten zijn. Maar wél op het juiste moment met de juiste boodschap.” Zeker voor de wat jongere kandidaten is online dan de voorkeursplek. Alleen waar precies? En wanneer?


Als je grote aantallen jongeren kandidaten wilt benaderen, ontkom je volgens Marijn niet aan Facebook en Instagram. “Facebook wordt wel wat minder, maar biedt nog steeds het grootste bereik. En Instagram groeit nog elke dag, dat mag je absoluut niet missen.”


Customer journey

Toch is simpelweg wat posts of advertenties plaatsen niet genoeg. De praktijk laat dat volgens Marijn keer op keer zien: “Veel campagnes op social mislukken omdat de boodschap en de timing niet juist zijn. Het is eigenlijk net als in de ‘gewone’ marketing. Je kunt je prospect niet in één keer een product en een prijs voorleggen; dan zegt-ie in negen van de tien gevallen ‘nee’. En terecht, want hij weet niet wie je bent en of je product deugt.”


Hoe moet het dan wel? Apostle pleit net als Flexspecialisten voor het totaalplaatje: “Social recruitment is in de meeste gevallen een continu proces, waarin je aanwezig moet zijn op elk moment in de ‘customer journey’ van je kandidaten. Als ik het samenvat, komt het hierop neer: eerst zorgvuldig aan je imago bouwen, daarná pas vragen of ze bij je willen werken. Dan zul je zien dat je conversie stukken beter is dan wanneer je hen out of the blue benadert.”


Betrek je medewerkers

Maar hoe doe je dat dan? “Bouw stap voor stap aan je imago en maak dat waar”, aldus Marijn. “En betrek bij de communicatie zowel de directie als je huidige medewerkers. Breng samen een stroom van content op gang: via de website, maar ook via de diverse social kanalen. Even een kleine video maken bij een succesvol project, of een foto van een gezellig moment: het is zo gedaan. Dat heeft zóveel meer impact dan die corporate advertentie…”


Het resultaat is dat potentiële werknemers dan een heel ander bedrijf tegenkomen dan voorheen. Sterker nog: voor de jongere doelgroep bestá je opeens, want de meeste bedrijven zijn nauwelijks echt actief op Facebook, laat staan op Instagram. Marijn: “Zonde, want die kanalen zijn bij uitstek geschikt om te laten zien dat je een plezierig bedrijf bent, waar mensen naar volle tevredenheid werken. En dat zie je terug aan de reacties van de kandidaten!”


Tijdens onze ontbijtsessie geeft Marijn diverse praktijkvoorbeelden. Ook laat hij zien hoe je met slimme landingspagina’s de conversie fors kunt verbeteren.


Jacklyn Vissers
Jacklyn Vissers
Manager Operations
Tags: ontbijtsessie recruitment

162 x bekeken

Inloggen Flexportal

 

      

Contact

Flexspecialisten is gevestigd in het Flexhuis


Bezoekadres: Raadhuislaan 30, 5341 GM Oss

Postadres: Postbus 294, 5340 AG Oss

Telefoon: +31 (0)88 594 01 00

E-mail: info@flexspecialisten.nl