Bericht uit Roemenië

18 april 2017
Bericht uit Roemenië

Wie anticipeert op de bewegingen van de markt, moet af en toe zijn grenzen verleggen. Daarom zijn we momenteel regelmatig in Roemenië, waar we een wervingskantoor aan het opzetten zijn. Zoals we destijds ook een van de eersten in Polen waren. En dat betekent: pionieren!

Dinsdag: kennismaking met de stad

Roemenië lijkt ver weg, maar in de praktijk valt het mee. Vanaf Eindhoven land je na ongeveer 2,5 uur vliegen in Cluj Napoca, de tweede stad van Roemenië. Vanuit de lucht zie je groene heuvels en een vrij leeg landschap. De stad ligt tussen twee heuvels in, wat ervoor zorgt dat er iedere dag een enorme opstopping in het centrum is.


Het vliegveld is oud en versleten, net als veel gebouwen in de omgeving. Mijn hotel houdt het midden tussen Italiaanse en Duitse stijl, en wat meteen opvalt: veel Roemenen spreken ook Duits.


De stad is erg groot. Tijdens het communistische tijdperk moesten veel mensen hier gedwongen naartoe verhuizen. De dames van kantoor – Ioana en Iulia – pikken me op in het hotel. We drinken en eten wat in het oude stadscentrum. Geen verrassing: allemaal maaltijden in die typisch Oost-Europese stijl. Ik vertel de dames die avond wat ik kom doen, en rond middernacht rol ik mijn bed in.


Woensdag: kennismaking met het team

We starten de dag om 9.30 uur op kantoor. Dat kantoor is overigens nog redelijk moeilijk te vinden; daar moeten we snel wat aan doen. Wel zitten we op een goede plek in de stad.


De dag staat in het teken van uitleg: over onze procedures rond werving en selectie, onze beloningsstructuur, de job offers en job requests… Maar we hebben het ook veel over de manier van samenwerken en hoe we dat organiseren. Daarnaast komen onze wederzijdse verwachtingen uitgebreid aan bod: erg belangrijk!


Om 14.00 uur hebben we een korte lunchbreak, maar dan weer snel door: er is veel te bespreken! Uiteindelijk besluiten we om 18.00 uur dat we dorst hebben gekregen van al dat praten. We gaan wat drinken, daarna een hapje eten en rond 22.30 uur besluiten we om nog naar een typisch Roemeens café te gaan. Om 1.30 is het tijd om te gaan slapen. Een lange dag, maar we hebben veel van elkaar geleerd. En minstens zo belangrijk: we hebben elkaar ook persoonlijk beter leren kennen.


Donderdag: nog even de materie in

De volgende dag starten we om 9.30 uur met interviewtechnieken en de valkuilen daarbij. Beide dames hebben al ervaring, maar recruitment voor jobs in Holland is toch weer wat anders, zo ervaren ze al snel. Om 12.15 uur staat de taxi alweer voor de deur. Deze brengt me naar het vliegveld, waar ze nog een ouderwetse paspoortcontrole hebben die de nodige tijd kost… Om 13.40 lokale tijd – in Roemenië is het een uur later – vertrekt het vliegtuig.


Om 15.10 uur kom ik weer aan in Eindhoven. Terug uit een totaal andere wereld, waar ze zeker nog 50 jaar nodig hebben om in de buurt van West-Europa te komen. Het land is arm: het gemiddelde inkomen is 550 euro per maand, buiten de grote stad zelfs niet meer dan 350 euro per maand...


Over niet al te lange tijd ga ik weer terug. Er moet immers nog wel wat werk verzet worden voor ons kantoor in Cluj optimaal functioneert. Maar het begin was veelbelovend!



Tom Sijpestijn
Tom Sijpestijn
Algemeen Directeur
Tags: Tom Sijpestijn Roemenië

2.144 x bekeken
Contact

Flexspecialisten is gevestigd in het Flexhuis.


Bezoekadres: Raadhuislaan 30, 5341 GM Oss

Postadres: Postbus 294, 5340 AG Oss

Telefoon: +31 (0)88 594 01 00

E-mail: info@flexspecialisten.nl