De 3 B’s van LEAN

23 maart 2016
De 3 B’s van LEAN

LEAN moet je gewoon dóen, zei een collega pas tegen me. Nee, zei ik, LEAN moet je zíjn. Want als LEAN niet tussen de oren zit, komt het proces tot stilstand.

Flexspecialisten staat dit jaar in het teken van LEAN. Ook op dat vlak moeten we als flexibele schil immers meebewegen met onze opdrachtgevers. En liever nog: ze voorblijven.


Afkortingen als 5S-model, PDCA en TPM vallen hier dus meer dan geregeld. Verspillingen wegnemen, waarde toevoegen… u kent ze waarschijnlijk wel. En zo niet: geen nood, gewoon het artikel hieronder even lezen (aanrader!):


https://www.pdcacyclus.nl/verbetermethoden/lean/


Wat me opvalt als ik in ‘de markt’ over LEAN praat, is dat het vrijwel alleen over technische begrippen gaat. Inderdaad: de afkortingen die ik hierboven noemde. Maar LEAN draait wat mij betreft vooral om de factor ‘mens’. Zéker als het om de flexibele schil gaat.


Voorwaarden

Elke verandering begint immers bij de mens. En wil een mens in beweging komen, dan zijn de volgende voorwaarden van toepassing:


  1. Besef
  2. Betrokkenheid
  3. Belang.

Allereerst het besef (1): waarom moeten we LEAN worden? Vaak heeft alleen de top van de organisatie daar antwoord op; de rest moet simpelweg volgen. Maar zo werkt het niet. Wie niet weet waarom iets veranderd moet worden, zet zijn hakken in het zand.


Besef is nodig, maar betrokkenheid (2) misschien nog wel meer. Want als érgens kennis aanwezig is hoe zaken LEANER georganiseerd kunnen worden, dan is het op de werkvloer. Die kennis negeren, is de medewerkers negeren.


En het belang (3) spreekt eigenlijk voor zich: een mens verandert nu eenmaal makkelijker als hij er direct belang bij heeft. En in productieomgevingen waar de druk hoog is, kan dat belang zomaar je eigen baan zijn.


Flexibele schil

Het is een misvatting dat de flexibele schil moeilijk meebeweegt in dit proces. Alleen is die mens-factor dan nog belangrijker. Een van onze grotere opdrachtgevers heeft dat uitstekend voor elkaar. Daar worden álle medewerkers een week(!) vrijgemaakt voor het overdragen van kennis over de organisatie, de kwaliteitssystemen en de LEAN-aanpak. Het resultaat: medewerkers die het Besef hebben dat LEAN belangrijk is, nadrukkelijk Betrokken worden bij het proces en het Belang ervan inzien.


Maar het kan ook op andere manieren. Bijvoorbeeld door nadrukkelijk met je flexpartner samen te werken, gebruik te maken van elkaars kennis en vooral van onderaf te denken.


3 B’s

Had ik het aan het begin van dit blogartikel niet over al die afkortingen? Wat mij betreft kan er nog wel eentje bij: de 3B’s. LEAN is mensenwerk!


Tags: Lean

3.727 x bekeken
Contact

Flexspecialisten is gevestigd in het Flexhuis.


Bezoekadres: Raadhuislaan 30, 5341 GM Oss

Postadres: Postbus 294, 5340 AG Oss

Telefoon: +31 (0)88 594 01 00

E-mail: info@flexspecialisten.nl