Flexspecialisten bestaat dit jaar 30 jaar. Ter ere van dit jubileum nemen we een kijkje in de historie en de ontwikkeling van het bedrijf dat Tom Sijpestijn in 1993 startte.

Na een aantal jaar in loondienst te hebben gewerkt, besluit hij de sprong te wagen en een eigen bedrijf te starten. Hij gaat aan de slag en schrijft een goed doordacht businessplan, maar een financiering voor de kickstart van zijn onderneming te krijgen blijkt toch lastiger dan gedacht…

Het businessplan van maar liefst 80 pagina’s wordt direct afgewezen door verschillende banken. Hulp wordt geboden door een vriend met een marketing achtergrond, die helpt met het herschrijven van het plan. Desondanks blijven de afwijzingen zich opstapelen, banken zien nou eenmaal geen heil in het financieren van dienstverlening. Wat nu?

Tom besluit om zijn geluk te beproeven bij de lokale bank in Rosmalen, en hier mag hij (eindelijk) zijn businessplan komen verdedigen. De jonge ondernemer wordt drie uur lang doorgezaagd, maar  slaagt erin om het plan goed te onderbouwen. Op elke vraag heeft hij een sluitend antwoord en tot zijn grote vreugde durft de bank het aan. Het startkapitaal is daar, eindelijk!

Conflex Project Partner

Met de lening wordt Conflex Project Partner opgericht, een samensmelting van de woorden “continuïteit” en “flexibiliteit”. De timing om in 1993 een bedrijf te starten was echter niet ideaal. Er is sprake van een economische crisis in Nederland. Bovendien is dienstverlening in deze branche een nieuwe vorm van zaken doen. Kortom, genoeg uitdagingen om aan te gaan.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden besluit hij om zichzelf een minimumsalaris uit te keren, in de eerste vijf(!) jaar als ondernemer. Vaak werkt hij zes dagen per week, tot ’s avonds laat, om zijn droom waar te maken.

Eerste grote opdrachtgever ‘binnen gehengeld’

Tijd om bedrijven te benaderen. Aan de hand van een marktbeschrijving ontwikkelt de ambitieuze ondernemer zijn zelfbedachte systeem: VIS (Verkoop Informatie Systeem) in Lotus 1-2-3. Voor de jongere lezers: Lotus 1-2-3 was een spreadsheet-programma, vergelijkbaar met Microsoft Excel. VIS wordt gebruikt als het logboek van het bedrijf voor het benaderen van potentiële opdrachtgevers. Destijds verzamelde hij de bedrijfsinformatie uit de Gouden Gids en telefoongids, een behoorlijke vijver om in te vissen. Tom heeft dan ook een harde afspraak met zichzelf gemaakt om minimaal 150 bedrijven per week te bellen. Dit werpt zijn vruchten af. Conflex gaat in 1994 aan de slag bij de eerste grote opdrachtgever, een zoetwarenproducent in Veghel. Tom weet goed in te spelen op de behoeften van het bedrijf en de deal wordt binnen één dag beklonken, op een bierviltje!

Van projecten naar uitzendkrachten

Later, in 1996, haalt Conflex nog een grote opdrachtgever binnen, dit keer een aluminiumbedrijf in de regio Waalwijk. Hier komt dan ook de omslag van projecten naar het uitzenden van personeel, deze opdrachtgever is namelijk ook naarstig op zoek naar Productiemedewerkers. Tom ziet hier wel business in! Conflex moet echter eerst verschillende stappen ondernemen om de bedrijfsactiviteiten om te zetten. Voor uitzendwerk gelden immers diverse regels en vergunningen.

Het bedrijf doorloopt alle procedures en zorgt voor het juiste papierwerk, Conflex Uitzendbureau is een feit. Nu moeten ze op zoek naar arbeidskrachten. Het bedrijf moet concurreren met grote spelers in de uitzendbranche. Tijd voor een creatieve aanpak dus! Het bedrijf laat flyers maken en doet deze in de brievenbus bij diverse grote flats in Den Bosch. Vervolgens brengt de Algemeen Directeur avonden door op kantoor.

Terwijl de concurrenten enkel tijdens kantooruren geopend zijn, is Conflex Uitzendbureau ’s avonds wél telefonisch bereikbaar. En waar de concurrentie moeite heeft met het leveren van uitzendkrachten, kunnen ze bij Conflex wel aan de vraag voldoen. De creatieve aanpak werpt zijn vruchten af.

Tegenslag

Helaas krijgt Conflex ook te maken met een flinke tegenslag. Het bedrijf heeft inmiddels drie mensen in dienst. Zij hebben echter geen vertrouwen in de nieuwe bedrijfsactiviteiten van Conflex en nemen alle drie op dezelfde dag ontslag. En nu?

Tom ziet zelf wél toekomst in het uitzendwerk en neemt tijdelijk het werk van vier personen op zich. Hij werkt zo’n 18 uur per dag en krijgt hulp van een bevriende boekhouder om de administratie van Conflex op orde te houden. Tijdens deze periode leert hij ook een belangrijke les; zorg ervoor dat er altijd twee mensen verantwoordelijk zijn voor bepaalde taken om te voorkomen dat cruciale kennis verloren gaat als iemand vertrekt. De jonge ondernemer staat voor een hoop uitzoekwerk en duikt zelf in alle werkzaamheden. Een intensieve, maar zeer leerzame periode.

Keerpunt

Een belangrijk keerpunt komt wanneer Conflex ook uitzendkrachten mag gaan inzetten bij de zoetwarenproducent. Dit zorgt voor een sterke groei van de omzet. Iedereen wil graag voor dit bedrijf werken vanwege de gunstige arbeidsvoorwaarden, waardoor het geen probleem is om hier voldoende uitzendkrachten te leveren.

De opdrachtgever is bovendien een goede referentie bij de bank, want zij betalen vooraf. Hierdoor staat Conflex sterker bij de bank. Zodra Tom een handtekening voor een nieuwe opdracht heeft, is de bank sneller bereid om geld te verstrekken. Dit zorgt ervoor dat medewerkers altijd betaald kunnen worden, zelfs als een opdrachtgever later betaalt.

De opmaat naar succes is daar en het fundament voor de toekomst is gelegd. Conflex heeft nog een lening bij de bank, maar de omzet groeit gestaag. Tijd om door te pakken!

In onze volgende blog gaan we in op de verdere ontwikkeling van het bedrijf rond de millenniumwisseling. Er heerst een behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt, Conflex moet dus creatief zijn. En zo staat daar de eerste bus met vijftig arbeidskrachten vanuit Polen op de stoep…

Ontdek de geschiedenis van Flexspecialisten, opgericht door Tom Sijpestijn in 1993: 30 jaar dienstverlening in flexwerk!