Yousef Kayyal zei niet meteen ‘ja’ toen Tom hem vroeg om eens langs te komen voor een gesprek. Hij wilde eerst weten of deze ondernemer wel open stond voor de toegevoegde waarde die Nagtzaam Accountants & Fiscalisten levert. Inmiddels is hij er kind aan huis. “We hebben in al die jaren veel bereikt.”

Die eerste ontmoeting was tijdens een meeting in de Business Club van TOP Oss, waar Flexspecialisten al sinds jaar en dag een van de grotere sponsoren is. “We raakten aan de praat over ons werk”, vertelt Yousef. “Ik legde Tom uit hoe wij werken: we zijn geen adviseurs die je aan het einde van het jaar vertellen wat er beter had gekund. We zijn adviseurs voor vandaag en morgen, zodat je écht kunt veranderen. Die aanpak kon Tom wel waarderen.”

Directe klik
De twee ondernemers hadden vrijwel direct een persoonlijke klik. Yousef: “Tom weet wat hij wil, straalt visie en daadkracht uit en wil zijn organisatie iedere dag verbeteren. Dat sprak mij aan; ik hou van ondernemers met een stip op de horizon. Bovendien weet Tom als geen ander hoe zijn branche in elkaar zit. Hij onderneemt heel bewust, waardoor hem niet veel dingen overkomen – hij is het zelf die de gebeurtenissen bepaalt.”

Meer verdienen
Na dat eerste gesprek (in 2007) besloten Tom en Yousef om de missie en visie van Flexspecialisten samen te gaan realiseren. “Wil je ergens heen, dan heb je een werkbaar plan nodig”, stelt Yousef. “Oftewel: een slim langetermijnplan met acties op de korte termijn. Plannen kosten weliswaar geld, maar ze leiden naar meer verdienen. Dat kan je op twee manieren realiseren: ofwel door efficiënter te gaan werken ofwel door de prijzen te verhogen. De prijzen worden echter voor een groot deel bepaald door de markt.” Ze kozen er dus voor om de efficiency te verbeteren, om zo de kostprijs te verlagen en aan het einde van de rit meer over te houden.

Optimalisatie
Een interne optimalisatieslag volgde. Zo vereenvoudigde Flexspecialisten diverse bedrijfsstructuren en werden er verschillende systemen geïmplementeerd. Yousef: “De enige manier om klanten over te halen om de prijs te betalen, is ze te overtuigen van je toegevoegde waarde. Dat is ook vandaag de dag onze belangrijkste uitdaging: aan de buitenwereld duidelijk maken wat het DNA van Flexspecialisten is. Kort gezegd is dat: slim meedenken met de klant en meer leveren dan uitsluitend arbeidsuren, namelijk: totale ontzorging. Als je zorgt dat je dienstverlening naar méér smaakt, dan gaan je klanten ‘eten’.”

Zesde zintuig
In de jaren dat Nagtzaam betrokken is bij Flexspecialisten, heeft het op uiteenlopende gebieden een bijdrage geleverd. Yousef noemt organisatieadvies (inclusief het borgen van verandertrajecten), bedrijfseconomisch advies, fiscale dienstverlening en het behandelen van juridische vraagstukken. “Noem ons het zesde zintuig van het bedrijf”, lacht hij. “We zijn vertegenwoordigd bij het periodieke Managementoverleg en er zit eigenlijk altijd een medewerker van ons bij Flexspecialisten. Zo kunnen we snel anticiperen als het nodig is, in een branche die overgereguleerd is. Dat past precies in onze filosofie: liever vooraf handelen dan achteraf herstellen.”

Veel respect
Ook persoonlijk hebben Tom en Yousef nog altijd een prima klik. “We sparren heel goed met elkaar. We hebben beiden een uitgesproken mening, maar behandelen elkaar met veel respect en zien in dat twee méér bereiken dan een. We hebben elkaar echt gevonden. Tom houdt ons scherp met zijn visie en doortastendheid; hij is één van die ondernemers die iets willen bereiken en daar ook echt in investeren. Hij wíl niet alleen iedere dag beter worden, hij dóet het ook. En daar profiteert het hele bedrijf van.”

Spiegel voorhouden
Als Yousef terugdenkt aan 2007, constateert hij dat Flexspecialisten flink is veranderd. “Gegroeid, vooral. In omzet, in medewerkers, in kwaliteit van dienstverlening, in professionaliteit, in huisvesting… In alles heeft dit bedrijf grote stappen gezet. Niet voor niets staan er diverse ondernemersonderscheidingen in de prijzenkast. Het is bij dit alles mijn taak om de koers te monitoren en Tom iedere dag weer een spiegel voor te houden. Want alleen als je aan de bal bent, kun je scoren.”

Met dank aan Yousef Kayyal, interview jubileumboek 25 jaar Flexspecialisten.

Bron: Jubileumboek Flexspecialisten / interview huisadviseur Youssef Kayyal.