Opdrachtgevers aan de beste flexkrachten helpen: dat is wat ons drijft. Onze arbeidsmigranten zijn dan ook niet de eersten de besten… In deze serie brengen we ons proces van vinden, binden en boeien uitgebreid in beeld. Deze keer stap 4: Het vervoer van en in Nederland. Een dubbelinterview met een huismeester en chauffeur van Flexspecialisten.

Wat zijn jouw voornaamste werkzaamheden als huismeester of chauffeur?

Huismeester: Ik zorg ervoor dat mensen een warm welkom krijgen. Zodra zij bij onze accommodatie aankomen geef ik hen een rondleiding en laat de kamer zien. Ik vertel wat over de plaats waar ze komen te wonen en zorg ervoor dat zij de informatie hebben die nodig is, zoals bijvoorbeeld de telefoonnummers van onze Flexsupport collega’s voor als ze hulp nodig hebben.

Chauffeur: Als chauffeur zorg ik ervoor dat onze medewerkers van onze accommodatie naar de klant gaan. Veiligheid staat voorop. Nu in deze tijd let ik er niet alleen op dat de juiste mensen instappen en hun gordel dragen, maar ook met de juiste afstand volgens RIVM richtlijnen reizen. De afdeling planning verzorgt het overzicht die elke medewerker, maar ook ik in onze App kan zien. Zo weten we zeker dat iedereen die ingepland staat ook in de bus  of auto zit.

Welke kwaliteiten heb je nodig in je functie?

Huismeester: Als eerste aanspreekpunt is het heel belangrijk om behulpzaam te zijn. Ik ben degene waar iedereen bij terecht kan met vragen over de accommodatie en bemiddel soms als dat nodig is bij wat onenigheid, zodat iedereen prettig woont en werkt. We hebben ook elk half jaar een huismeesterbijeenkomst. In deze bijeenkomst evalueren we met elkaar en onze manager hoe het de afgelopen zes maanden is gegaan. We delen ervaringen en bespreken wat we kunnen verbeteren.

Chauffeur: Groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik ben verantwoordelijk voor iedereen die in mijn auto zit. Ik moet de juiste mensen naar de juiste werkplek brengen. Maar de hoogste prioriteit is: Veiligheid eerst.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit?

Huismeester: Op doordeweekse dagen ben ik druk in de weer om er voor te zorgen dat onze accommodatie er netjes en schoon uit ziet en iedereen zich aan de regels houdt. In de weekenden vindt er vaak een wisseling van ‘bewoners’ plaats. Aan mij de taak ervoor te zorgen dat medewerkers die ons verlaten hun kamer netjes achterlaten, zodat de nieuwe medewerkers zich welkom voelen in een schone kamer.

Chauffeur: Ik breng mensen ’s morgens naar het werk en ga ik zelf ook bij de klant van Flexspecialisten werken. Nadat ik klaar ben met het werk bij de klant breng ik de mensen thuis die ik ’s ochtends heb weggebracht. Twee keer per week verzorgen we een controle voor al onze auto’s. Als we enige schade signaleren, informeren we direct onze manager en wordt de bus of auto als niet-actief ingezet, totdat deze bus of auto gerepareerd is.

Wat maakt je beroep zo leuk?

Huismeester: Ik ontmoet veel mensen en het contact met anderen vind ik erg leuk! Gewoon even een praatje, maar ook de waardering die mensen hebben nadat ik ze heb geholpen, maakt het werk afwisselend.

Chauffeur: Ik voel me graag verantwoordelijk en heb wat extra taken. Dat levert me ook wat extra’s op, zoals de Loyalty punten en het extra geld dat ik ervoor krijg, haha.

Wat is het meest gekke dat je ooit hebt meegemaakt?

Huismeester: Op mijn verjaardag wachtte iedereen die in de accommodatie woont in de lobby op me en zong voor me. Ik was echt verrast. Het is iets wat ik niet zal vergeten.

Chauffeur: In de ochtend zag ik dat er iemand niet was ingestapt in mijn bus. Dus ik controleerde waar hij ergens was. Na 10 minuten kwam ik erachter. Hij besloot om met de fiets te gaan. Ik was zo verbaasd, want het was zo’n 15 km fietsen!