En opnieuw lanceert het kabinet een wet die de arbeidsmarkt beter moet reguleren: de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). De gevolgen daarvan zijn voor veel van onze relaties al per 1 januari 2020 voelbaar. Daarom praatte commercieel directeur Erwin Vesters hen daarover bij tijdens de ontbijtsessie van 21 juni.
Twee keer per jaar organiseren we een ontbijtsessie voor onze relaties. We informeren ze dan over de laatste ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en de uitzendbranche. Bovendien staan we stil bij een actueel thema in de markt, deze keer dus de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en de gevolgen ervan.
WAB in een notendop
Het kabinet vindt dat de arbeidsmarkt uit balans is. Werkgevers zouden hun keuze voor vaste of flexibele medewerkers namelijk onvoldoende baseren op de aard van het werk, maar vooral op de kosten en de risico’s ervan. De WAB moet dat veranderen. Deze wet maakt het voor werkgevers interessanter om mensen in vaste dienst te nemen. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor de aantrekkelijkheid en flexibiliteit van flexibele arbeid. Tijdens de ontbijtsessie vertelde Erwin onze relaties over de belangrijkste gevolgen van de WAB.
Breed informeren
Een van de aanwezigen was Albert Govers, HR-manager bij Group of Butchers. Hij schreef zich niet zomaar in voor de ontbijtsessie. “Voor werkgevers heeft de WAB stevige gevolgen en consequenties. Daarom is het verstandig om je zo breed mogelijk te laten informeren. Natuurlijk weet ik al wel wat de wet inhoudt, maar het is altijd goed om de komst van nieuwe wet- en regelgeving vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Bijvoorbeeld vanuit die van een uitzendorganisatie.”
“Voor werkgevers heeft de WAB stevige gevolgen en consequenties”
Hete brij
Voor Albert was het verhaal over de WAB vooral een bevestiging van zijn kennis. Wel vond hij het verfrissend dat Erwin in zijn verhaal niet om de hete brij heen draaide. “De financiële gevolgen van de WAB zijn voor werkgevers gewoon heel belangrijk. Daarom is het fijn om eens duidelijk te horen wat de wet kostentechnisch gaat betekenen, bijvoorbeeld als het gaat over facturatie. Bovendien vond de sessie plaats in een kleinschalige setting, dat beviel me wel. Als er tijdens de volgende ontbijtsessie opnieuw een interessant thema op de agenda staat, ben ik dus weer van de partij!”
Wilt u meer informatie over wat de wijzigingen voor uw organisatie betekenen, neem dan contact met onze collega’s van accountbeheer 088 594 0140.