Zoek je een baan? Presenteer jezelf dan online. Je activiteit op LinkedIn is even belangrijk als je cv. Samen met onze recruiters delen wij graag nuttige tips. Veel succes bij je sollicitatie!
1. Actief LinkedIn-profiel
‘Als werkzoekende heb je maar 1 doel: een gesprek met een werkgever. Vroeger schreef je een brief met cv. De eerste indruk maakte je in het sollicitatiegesprek. Die eerste indruk maak je nu online, al vóór een eerste gesprek. Digitaal is het nieuwe normaal. Solliciteren doe je via internet. De werkgever is zelf ook online, net als alle andere kandidaten. Je hebt dus enorme concurrentie. Zorg daarom dat je LinkedIn-profiel compleet is. En wees actief: reageer op updates in je vakgebied.’
2. Werk aan je netwerk
‘Wie zitten er in je netwerk? Zoek mensen die het werk doen dat jij zoekt. Maak een connectie met vakgenoten. Een persoonlijke tekst helpt daarbij. En volg je connecties. Zij weten als eerste of er een vacature komt. Je netwerk is je weg naar een nieuwe baan. Maar het is meer dan dat. Je connecties helpen je ook verder in je loopbaan. Blijf dus werken aan je netwerk.’
3. Deel zelf berichten, foto’s en video’s
‘Met een slapend LinkedIn-profiel bereik je niemand. Zeker niet die nieuwe werkgever. Wees dus actief. Reageer op updates. Met het delen van vaknieuws en ideeën toon je je vakmanschap. Zet er een plaatje bij, liefst een foto van jou aan het werk. Deelt iemand een leuke vacature? Onderneem direct actie. Vertel dat je beschikbaar bent. Laat zien welke oplossing jij bent voor de werkgever. Denk ook aan andere social media Zorg bijvoorbeeld voor een goede profielfoto op whatsapp. En wat is je status: ‘Hoi, ik zit in de kroeg’? Vermeld liever de url van je LinkedIn-profiel.’
4. Solliciteren met een test
‘Bij sommige werkgevers solliciteer je met een online test. Je beantwoordt vragen over bijvoorbeeld klantsituaties. Of je speelt een spel. Daarmee laat je zien wat je kunt. Vaak testen ze ook je persoonlijkheid. Pas daarna upload je je cv. Werkgevers doen dit om beter bij de organisatie passende sollicitanten te krijgen. De tests en video zeggen meer over jou dan je cv. Het cv gaat over vroeger, de test gaat over jouw mogelijkheden. Na je sollicitatie krijg je een telefoontje of een appje.
5. On demand videoselectie
‘Solliciteer jij wel eens met een videopitch? Zo geef je namelijk een levendige eerste indruk van jezelf. Bereid een sollicitatievideo net zo goed voor als een sollicitatiegesprek. Let op 4 dingen: neutrale achtergrond, prettig daglicht, nette uitstraling, goede microfoon. Geef een paar voorbeelden van je vakmanschap. Verras de werkgever met cijfers. Vertel welke omzet je realiseerde. Of hoeveel minder klachten het bedrijf kreeg. Hiermee kun je je echt onderscheiden. Je hebt dan meer kans om uitgenodigd te worden.’