Tom Sijpestijn, Algemeen Directeur van Flexspecialisten, is onlangs geïnterviewd voor het magazine Bedrijvig Oss. In het interview wordt dieper ingegaan op ons lokale sponsorschap bij hockeyclub MHC Oss en voetbalclub TOP Oss. Je leest het volledige artikel hieronder.

Je betaalt een x-bedrag en in ruil daarvoor staat je bedrijfsnaam op een voetbalshirt, een bord langs de zijlijn of in de sporthal. Als het gaat om sponsoring is dat vaak het geijkte beeld, maar de vraag is: waarom zou je eraan beginnen en wat levert het op? Peter van Baak, oprichter/eigenaar van adviesbureau SponsorVisie en Tom Sijpestijn, oprichter/ eigenaar van uitzendorganisatie Flexspecialisten, geven hun visie op sponsoring en waar je als bedrijf rekening mee moet houden.

“Een belangrijke vraag die je je zelf moet stellen is waarom je als bedrijf wil sponsoren, en wat je ermee wil bereiken”, zegt Peter van Baak, expert op het gebied van sponsoring. “Veel bedrijven denken alleen aan de gunfactor. Wij proberen bedrijven te laten inzien dat sponsoring altijd kan werken. Voor elk type bedrijf kan je een insteek kiezen qua sponsoring waardoor dit daadwerkelijk verschil maakt en waarde toevoegt. Als je duidelijk voor ogen hebt wat je met sponsoring wilt bereiken, kun je bepalen wie en hoe je gaat sponsoren.”

De mogelijkheden zijn legio. Peter geeft de bakker om de hoek als voorbeeld. “Het kan zijn dat hij ervoor kiest om kledingsponsor te worden van de jeugdteams van de voetbalclub omdat zijn zoontje daar speelt. Maar het kan ook zijn dat hij de hockeyclub gaat sponsoren omdat daar veel klanten rondlopen. Door middel van sport kun je dan laten zien dat je iets terugdoet voor de lokale gemeenschap, maar ook werken aan je naamsbekendheid of verkoop stimuleren.” Peter vindt de manier waarop sponsoring vaak wordt benaderd een gemiste kans: “Reclameborden langs het veld zijn bedacht voor betaald voetbal, met tienduizend mensen in het stadion en honderdduizenden mensen voor de tv. Bij een lokale club is zo’n bord eigenlijk helemaal geen effectief medium. Dat is ook de reden dat clubs afhankelijk zijn van de gunfactor van bedrijven. Daarom is het belangrijk om manieren te vinden waarop de sponsoring meer oplevert. Een club kan een vacature of aanbieding delen. Het kan ook zijn dat je als bedrijf geen commercieel doel nastreeft, maar juist een concreet verschil wil maken binnen de club. Bijvoorbeeld door een specifieke activiteit te sponsoren, zoals een clinic voor de jeugd op de tennisclub. Ook dat is een concreet resultaat.”

Club als communicatiekanaal
Sponsoring kan ook een doel zijn om je imago te verbeteren. “Bijvoorbeeld de Plus-supermarkt in mijn dorp, die zichzelf ‘lokaal betrokken’ noemt. Dat bedrijf sponsort dan ook lokale clubs. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat ze de club als communicatiekanaal gebruiken, maar dat ze ook zelf uitdragen dat ze sponsoren. En dat doen ze ook heel goed. Bijvoorbeeld door bij de ingang een paspop met het tenue van de handbalclub te plaatsen. Daardoor wordt iedereen die in de winkel komt met de sponsoring geconfronteerd, waardoor het resultaat van de sponsoring veel groter is.”

Een bedrijf dat daar alles van weet is de Osse uitzendonderneming Flexspecialisten. “Onze visie is: waar ons hoofdkantoor is gevestigd, moeten we wat bijdragen aan de samenleving”, zegt algemeen directeur Tom Sijpestijn. In het verleden was het sponsorbeleid van Flexspecialisten versnipperd, met als gevolg dat het bedrijf werd platgebeld met sponsorverzoeken. “We besloten dat te gaan kanaliseren en ons te focussen op hetgeen waarmee we een verbinding voelen: sport. In algemene zin is sport goed voor mensen, en er zit een competitief element in.”

Het eerste grote sponsorcontract sloot Flexspecialisten rond 2007 met TOP Oss. “We werden toen direct een van de hoofdsponsors van de club. Later zijn we maatschappelijk sponsor geworden, met het idee om mensen die van voetbal houden bij elkaar te brengen. We hebben daarnaast een skybox in het Frans Heesen Stadion, met als doel om mensen elkaar te laten ontmoeten. Dan gaat het enerzijds om ontmoetingen tussen collega’s van Flexspecialisten en hun klanten, maar ook met andere bedrijven uit Oss. Die nodigen we daar uit om te laten zien wie we zijn en wat we doen.”

“Sponsoring is veel meer dan alleen een bedrag overmaken”

Het doel van Flexspecialisten met de sponsoring van TOP Oss is niet primair om nieuwe klanten te vinden. “Een betaald voetbalorganisatie is een interessant uithangbord voor de stad. Samen met Nagtzaam Accountants nodigen we bij elke thuiswedstrijd een aantal regionale jeugdteams uit om de wedstrijd bij te wonen. Het is leuk dat de jeugd dankzij onze inzet naar het stadion komt. Wij kopen de kaartjes en de club stuurt ons de rekening. Daarnaast steunen we TOP Oss met een sponsorbedrag. In ruil daarvoor hebben we één reclamebord in het stadion hangen. We vinden het belangrijk om in het stadion zichtbaar te blijven.”

Financiële ruimte
Flexspecialisten is verder de hoofdsponsor van de Osse hockeyclub MHC Oss. “Ik speel zelf ook hockey. Die sport staat dichtbij mij”, verklaart Tom. Flexspecialisten sponsort zowel Dames als Heren 1. “We afficheren ons met Flexspecialisten graag met sporters die op een hoog niveau presteren. Daar is een bepaalde kwaliteit en inzet voor nodig die past bij ons bedrijf. Door het sponsoren van Heren 1 en Dames 1 geven we financiële ruimte aan de club.” Flexspecialisten is daarnaast de kledingsponsor van alle teams van MHC Oss. Wat betreft de sponsoring van TOP Oss heeft Flexspecialisten geen hele scherpe doelen gesteld. “Zoals gezegd willen we zoveel mogelijk jeugd naar het stadion krijgen en mensen met elkaar in contact brengen in de skybox. Als we zakelijk iets kunnen realiseren is dat mooi meegenomen.” Bij MHC Oss ligt dat anders: “Op jaarbasis willen we twee mensen vanuit die vereniging rekruteren. Als we dat realiseren is wat ons betreft het doel bereikt, meer verwachtingen hebben we niet. Je kunt de effecten van sponsoring nauwelijks meten.”

Identificeren
Ook Tom hamert op het belang van het stellen van een doel als je gaat sponsoren. “Er moet een idee achter zitten. Gewoon geld geven heeft geen zin. Eén jaar sponsoren ook niet; je moet bereid zijn om een club of vereniging voor langere termijn te ondersteunen. Daarnaast is het aan te raden om sponsoring te bundelen; je maakt niet veel impact door heel veel clubs en verenigingen een beetje geld te geven. Verder: verwacht er niet teveel van. Er zit in de organisaties altijd een bepaalde mate van amateurisme. Dat kan botsen met je eigen zakelijkheid. Geef die partijen de ruimte. En belangrijk: zoek iets waarmee je jezelf kunt identificeren. Ik heb dat bij voetbal en hockey, wat minder bij handbal en korfbal. Maar daar zitten ook mensen die een hart voor hun club hebben. Als je die kan ondersteunen en het past bij je, dan moet je dat doen.”

Ondanks dat Flexspecialisten landelijk actief is, zijn de sponsoractiviteiten geconcentreerd in Oss en omgeving. “Hier hebben we ons hoofdkantoor. Onze directe omgeving vinden wij het belangrijkste, ook al hebben we elders in Nederland nog eens acht kantoren. Maar mochten we bijvoorbeeld in het oosten of noorden van het land op zoek zijn naar personeel, dan is het sponsoren van een lokale club zeker een optie om daar in de picture te komen. Maar dan wel volgens dezelfde filosofie als in Oss.”

Effectief en goedkoop
Verwacht na het sluiten van een sponsorovereenkomst niet direct een toestroom van nieuwe klanten. Peter: “Geef de sponsoring de tijd, de kans is niet groot dat je er direct heel veel resultaten uithaalt. Vergeet niet: marketing werkt vaak door de kracht van herhaling: je moet zichtbaar blijven om resultaat te halen.” Zodra je weet wat je met sponsoring wil bereiken, dan kun je bepalen wat de sponsoring je waard is en kun je er een budget aan hangen. “Je zult zien dat sponsoring vaak goedkoper is dan dat het waard is”, zegt Peter. “Als je een plan maakt wat je met de sponsoring wil bereiken, dan is de kans supergroot dat je het beoogde resultaat haalt. Op een effectieve en goedkope manier. En tegelijkertijd doe je nog goed ook.”

Bedrijvig Oss
Dit is een artikel uit Bedrijvig editie Oss, een ondernemersmagazine voor de regio Noordoost-Brabant. Je leest het volledige magazine op: www.bedrijvigonline.nl.