Opdrachtgevers aan de beste flexkrachten helpen: dat is wat ons drijft. Onze arbeidsmigranten zijn dan ook niet de eersten de besten… In deze serie brengen we ons proces van vinden, binden en boeien uitgebreid in beeld. Deze keer stap 2: recruitmentmarketing in Polen en Roemenië.
Waarom verdient recruitmentmarketing in Polen en Roemenië specifieke focus?
Naar Nederland verhuizen voor een baan is niet niks. Daarom is het belangrijk om de juiste snaar te raken. Onze recruiters in Polen en Roemenië hebben common ground met potentiële flexwerkers. Ze spreken dezelfde taal en ze zijn in dezelfde cultuur opgegroeid. Dat helpt enorm in het zoekproces.
Hoe komen jullie in contact met potentiële kandidaten?
We bereiken kandidaten voornamelijk via social media en de regionale media. Doordat reisafstanden vaak groot zijn – Polen en Roemenië hebben een enorm oppervlak – lukt het niet altijd om met een kandidaat op locatie in gesprek te gaan. Daarom voeren we vaak kennismakingsgesprekken via Skype. Op die manier kunnen onze recruiters toch snel een goed beeld vormen van een kandidaat.
Hoe werken de Poolse en Roemeense recruiters samen met hun collega’s in Nederland?
Een goede communicatie met de recruitmentafdeling in Nederland is essentieel om de juiste kandidaten te vinden. Daarom schakelen onze buitenlandse recruiters heel veel met hun Nederlandse collega’s, zowel online als offline. Bijvoorbeeld om onze communicatie-uitingen op elkaar af te stemmen. Een uniforme uitstraling vinden we namelijk hartstikke belangrijk.
Welke tools gebruiken jullie om optimaal samen te werken?
We werken onder meer met een internationaal dashboard en een toolingsysteem. Daarmee kunnen onze recruiters in Polen, Roemenië en Nederland precies volgen waar we samen aan werken. Tijdens projecten kunnen we daardoor ook heel snel schakelen.
Wat is het grootste verschil tussen recruitmentmarketing in Oost-Europa en Nederland?
Een belangrijk verschil zit ‘m in het gebruik van social media. In Polen en Roemenië benutten we onze online kanalen vooral voor het plaatsen van gerichte vacatures. In Nederland is die content veel afwisselender. Al verandert dat wel een beetje… ook buitenlande kandidaten hebben een groeiende behoefte aan verhalen over werken en leven in Nederland. Die bieden we ze dus ook steeds meer!