Vertel eens: wat doet een inhouse manager precies?
“Ik begeleid en coach zes intercedenten verspreid over twee locaties. Samen zijn we verantwoordelijk voor een flinke pool met flexwerkers: in piekperiodes zijn dat wel vierhonderd flexwerkers. Daarnaast ben ik veel in gesprek met klanten, bijvoorbeeld over prognoses, procesoptimalisatie en poolmanagement. In die rol ben ik vooral een verlengstuk van de HR-afdeling. Wat de kunst is? Zo flexibel mogelijk zijn voor onze opdrachtgevers.”
Heb je ook taken richting de flexwerkers?
“Jazeker. Zo probeer ik onze flexwerkers te binden en te boeien. Bijvoorbeeld met nieuwsbrieven en performance updates. Met dat laatste ontdekken onze krachten hoe ze persoonlijk presteren. En op de vloer helpen we ze samen met de jobcoaches. Ook die vallen gedeeltelijk onder mijn hoede. Ik ben dus echt de spin in het web.”
Kun je jouw manier van managen omschrijven?
“Mijn aanpak is persoonsgebonden en gericht op de ontwikkeling van een individu. Ik ga met medewerkers in gesprek om samen tot een plan met doelstellingen te komen. Daarnaast verdeel ik taken naar wat mensen leuk vinden. En dan probeer ik diegene er nóg beter in te maken. De muziek die erin zit, komt er dan veel meer uit.”
Helpt het dat je veel ervaring hebt?
“Dat ik al wat jaartjes in het vak zit, scheelt absoluut. Ik kom niet meer zo snel voor verrassingen te staan. Daarnaast heb ik veel geleerd bij een grote uitzendorganisatie waar ik voorheen gewerkt heb. Die kennis en ervaring neem ik mee in mijn werkzaamheden voor Flexspecialisten.”
Je doet dit sinds 1 september. Bevalt het?
“Ik voel me als een vis in het water en ben blij dat ik deze stap heb gezet. Flexspecialisten heeft een open organisatie, waarin ik veel vrijheid krijg. Bijvoorbeeld om de locaties in Beilen en Raalte op een vernieuwende manier aan te sturen. Dat betekent dat ik echt verschil kan maken.”
Slotvraag: waar liggen jouw uitdagingen?
“Graag wil ik de interne structuur van onze organisatie verbeteren. En deze met meer vaste medewerkers verankeren. Voor de opdrachtgevers in Beilen en Raalte zie ik kansen om het poolmanagement te optimaliseren. Op klanttevredenheid scoren we momenteel een zeven, dus er valt zeker nog wat te halen. Ik wil minimaal naar een acht, maar eigenlijk naar een negen!”