User-agent: * Disallow: /admin/ Disallow: /cpanel/ Disallow: /includes/ Sitemap: http://www.flexspecialisten.nl/sitemap.xml google-site-verification: googledcb6f4ba910d5bb0.html facebook-domain-verification=s08dnhza8tmrh8uxhqgp9xn9goxpkj var dimensionValue = 'https://www.flexspecialisten.nl/wakat-flexspecialisten'; ga('set', 'dimension1', dimensionValue);

De grote doorbraak - 25 jaar Flexspecialisten

8 april 2019
De grote doorbraak - 25 jaar Flexspecialisten

Als je de vele meters papier die van de fax rolt achter elkaar zou leggen, zou er een indrukwekkende afstand ontstaan… Rond de millenniumwisseling stromen de vacatures letterlijk binnen. De krapte op de arbeidsmarkt is enorm en de vraag naar personeel groter dan ooit. Gouden tijden, zou je zeggen.

“Het aantal vacatures was waanzinnig”, blikt Tom terug op die periode. “Bedrijven zaten volledig vast, niemand had genoeg mensen. Eerlijk gezegd konden ook wij de groei niet aan; waar moesten we zo veel werknemers vandaan halen? Tot iemand me vroeg of ik wel eens met het idee had gespeeld om mensen uit Polen te werven.”


De eerste bus

Polen met een Pools-Duits paspoort mogen dan immers als arbeidsmigranten in het buitenland aan de slag. Het plan is revolutionair en misschien zelfs onorthodox – dus past het uitstekend bij Tom. En zo staan er op een dag ineens vijftig Poolse werknemers op de stoep van het kantoor in Vught. “We hadden maar werk voor vijf, maar hebben van de nood een deugd gemaakt. Werk, huisvesting, vervoer… we hebben alles in no time geregeld. Binnen een week verkochten we 2.000 uren extra. Wat een succes was dat!”


Onrechtvaardig

De ondernemer in Tom droomt van nieuwe kantoren, die hij wil financieren met de behaalde winst. De vennoten zetten echter een dikke streep door dat plan. “Nu we zulke mooie winsten maakten, wilden ze opeens het leeuwendeel van hun investering terug. Terwijl we juist hadden afgesproken dat dat de eerste jaren niet hoefde. Groeien en investeren, dat was het plan. Het voelde zo onrechtvaardig… Ik werkte non-stop, draaide honderd uur per week en sliep zes uurtjes per nacht.” Tom kan geen kant op; dankzij een hiaat in de statuten hebben de investeerders het recht aan hun kant. Maar de eerste zaadjes onrust beginnen te ontkiemen…


Droom uit beeld

In 2001 openen ze een nieuw uitzendkantoor in Oss, waar onder meer de afdeling EU-burgers wordt gevestigd. Meer dan ooit hebben ze mensen nodig – en Polen heeft het antwoord. Nog meer Poolse werknemers komen naar Nederland om onder de vlag van EU-burgers aan het werk te gaan. Maar Tom is het vertrouwen in de investeerders kwijt. “Ik deed een bod om het bedrijf over te nemen. Ik wilde mijn toko terug, mijn eigen rollercoaster creëren. Het bod werd resoluut van tafel geveegd… De tijd die volgde, was moeilijk. Ik wilde succes blijven boeken, maar hoe meer winst we zouden maken, des te verder mijn droom uit beeld zou raken: verder gaan met mijn eigen bedrijf.”


Nog meer Polen

In 2003 wint het uitzendbureau een tender voor een groot project bij Mars en kan het, na jaren van lobbyen, aan de slag bij de chocoladegigant uit Veghel. Tom besluit niet af te wachten, anticipeert als een ware entrepreneur en regelt in ijltempo alle vergunningen, financieringen en zelfs een kantoorpand in het centrum van Veghel. Alles staat in de startblokken, klaar voor de ‘go’. Als die valt is het: aan de slag!


Op en neer pendelen

“Nog geen jaar daarna openden we onze vestiging in Opole, onder de naam Workforce”, aldus Tom. “Verre

van eenvoudig! Ik heb het hele jaar 2003 op en neer gependeld tussen Nederland en Polen. Met Klaus Orlik hadden we de juiste man aan boord, want zelf spraken we de taal niet, kenden we de regels niet, we hadden geen idee hoe we het moesten structureren. We zijn gewoon begonnen. We vonden een mooi pand in het centrum van Opole, waar we arbeidsmigranten konden voorlichten en begeleiden in hun reis naar Nederland.”


Drie keer scheepsrecht

Maar nog steeds knaagt het bij Tom. Hij wil niet eerste of tweede stuurman zijn, maar weer kapitein op zijn eigen schip! Tot zijn frustratie wijzen de investeerders ook een tweede overnamebod af (2005). Hij zet zijn teleurstelling om in nieuwe energie, neemt een advocaat en overnamespecialist in de arm en doet – mede dankzij een beslissend laatste zetje van Erwin – een derde, finale poging. “Ze gingen akkoord”, zucht Tom. “Uiteindelijk kon ik op 17 februari 2006 de aandelen overnemen. Ik moest al het bedrijfskapitaal aanwenden, maar op de dinsdag voor carnaval was het bedrijf van mij. Eindelijk!”


Tijden veranderen... anno 2019 heeft Flexspecialisten een eigen Loyalty-programma ontwikkeld, speciaal voor haar Flexkrachten en in te zetten door opdrachtgevers. Wilt u hier graag meer van weten? Neem dan eens contact met ons op, wij vertellen u er graag meer over. Of klik voor meer informatie.


Bron: Jubileumboek 25 jaar Flexspecialisten


Contact

Flexspecialisten is gevestigd in het Flexhuis.


Bezoekadres: Raadhuislaan 30, 5341 GM Oss

Postadres: Postbus 294, 5340 AG Oss

Telefoon: +31 (0)88 594 01 00

E-mail: info@flexspecialisten.nl