1.Alles is digitaal
Bij veel bedrijven kunt je direct online solliciteren. Via een formulier op hun eigen site of via LinkedIn. Dat vraagt soms om wat uitzoekwerk, bijvoorbeeld bij het uploaden van bestanden. Neem de tijd ervoor en beschouw het als een investering; deze vorm van solliciteren zal alleen maar toenemen. Ook het selecteren van brieven en cv’s bij (vooral grote) bedrijven gaat vaak al digitaal. Ze maken gebruik van een computersysteem dat onder meer op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden. Zorg dat je termen gebruikt die ook in de vacature staan, maar overdrijf niet. Want:
2.Persoonlijkheid is belangrijk
Wie vacatureteksten overschrijft om de juiste zoekwoorden te gebruiken, onderscheidt zichzelf niet. Blijf jezelf! Probeer altijd duidelijk te maken waarom een bedrijf juist JOU moet hebben voor deze functie. En laat zien waarom: wat heb je in je leven gedaan waaraan de werkgever kan zien dat je geschikt bent? Waar ben je trots op? Geef voorbeelden en, als het kan, cijfers.
3.Wie ben je online?
Iedereen die zich bezighoudt met werving en selectie googelt de kandidaten. Kijk dus goed wat ze over jou vinden als ze je door een zoekmachine halen. Pas je LinkedInprofiel aan, en kijk ook naar Facebook, Twitter en Instagram. Je eerste indruk maak je online. Laat op social media iets zien van je werk of schrijf eens een blog. En zorg dat al te privé feestfoto’s alleen zichtbaar zijn voor je vrienden.
4.Vaardigheden
Diploma’s zijn niet meer het allerbelangrijkst in deze tijd. Belangrijk is welke vaardigheden je in je leven hebt opgedaan. Welke competenties heb je? Welke daarvan zijn bruikbaar in de gevraagde functie? Doe eens een test. Als je altijd in een winkel hebt gestaan, heb je waarschijnlijk gevoel voor service. Dat is een vaardigheid die ook van pas komt in een call center, ook al is het werk heel anders. Ook karaktertrekken worden belangrijk gevonden: pas je je gemakkelijk aan? Ben je bereid iets nieuws te leren? Werk je gemakkelijk samen? Ben je juist goed in repeterend werk? Allemaal belangrijke informatie voor de werkgever.
5. Netwerken
Nog steeds belangrijk: persoonlijk contact. Werkgevers onthouden mensen die ze ontmoet hebben beter dan brieven en cv’s. Bovendien kun je dan meteen laten zien wie je bent en hoe je in de wedstrijd staat. Dus maak gebruik van je eigen netwerk en dat van anderen. Wees niet verlegen, want: je hebt iets waardevols in de aanbieding. Jezelf, namelijk. Solliciteren is niet vragen om een baan, solliciteren is onderzoeken of jij en de werkgever bij elkaar passen.
Bekijk hier onze vacatures:
Bron: UWV